Jak dotąd praca zdalna była dodatkiem do pracy w biurze. Często była pewną formą benefitu dla pracownika. W czasie utrzymującej się od kilkunastu miesięcy pandemii dla poniektórych home office stał się już przymusem. Jednak nie każdy umie poradzić sobie z takim trybem pracy. Kluczem jest właściwa organizacja. Jak zatem zaplanować sobie pracę w domowych warunkach?
W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną, mnóstwo korporacji zdecydowało się przenieść na systemem pracy zdalnej. Dla części osób, które nie miały dotychczas doświadczenia z takim trybem pracy, skuteczne zaplanowanie czasu bywa nie lada wyzwaniem, ponieważ zmusza ich do dostosowania się do paru nowych zasad.
Jak wykorzystać zalety oraz złagodzić niedogodności związane z home office?
Po pierwsze powinno się znaleźć sobie optymalne miejsce do pracy. Idealnym rozwiązaniem jest pokój przeznaczony tylko do niej. Jednak nie zawsze jest to wykonalne. Czasami posiadamy tylko minimum miejsca na ustawienie biurka bądź stolik i to również się sprawdzi. Kluczowe jest jednak to, żeby strefa pracy była odseparowana od strefy osobistej. Obowiązkowo należy także zwrócić uwagę na oświetlenie, by było jak najbardziej naturalne.
Jak tanim kosztem urządzić miejsce do pracy? Jeśli nie masz w domu stosownego biurka czy krzesła to zalecamy zdecydować się na jego zakup z drugiej ręki czy też sprawdzić regionalne propozycje sprzedaży na Facebooku.
Praktyczne planowanie dnia pracy
W trakcie pracy poza biurem istotna jest dyscyplina i zaangażowanie w wykonywaniu zadań. Starajmy pracować podobnie, jak w czasie pracy w biurze. Jeśli nasze godziny pracy są elastyczne, to radzimy wybrać te, w których pracujemy najskuteczniej. Trzeba pamiętać, aby w ciągu godzin pracy nie planować innych obowiązków. Najlepszym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest stosowanie metody Pomodoro, która polega 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową odstępem między następnymi zadaniami i wyciszenie powiadomień z portali społecznościowych.
Dress code a home office
Cały dzień spędzony w dresie pomimo, że brzmi wygodnie, może mieć niekorzystne oddziaływanie na nasze zaangażowanie. Domowe ciuchy mogą może być na tyle komfortowy, że będzie powodować rozleniwienie. By do tego nie dopuścić warto zadbać o swoją prezencję, w szczególności jeżeli w trakcie pracy prowadzone są zebrania na videochacie. Będziesz się czuć wtedy bardziej profesjonalnie.
Utrzymanie relacji pomiędzy współpracownikami
W przypadku przejścia na zmiany pracy na tryb zdalny znikają rytuały biurowe jak poranne konwersacje przy herbacie, wspólny dojazd czy wyjście na lunch. Do podtrzymania przyjacielskich relacji ze współpracownikami warto zastosować popularnych komunikatorów np. Slack. W razie konieczności omówienia czegoś jednocześnie z większą grupą pracowników, wygodniejsze będzie spotkanie online przez Skype, Google Meet czy Zoom. Jeśli czujemy potrzebę rozmowy, nie obawiajmy poruszyć z przyjaciółmi z biura również tematów osobistych. W home office wyjątkowo ważne jest znalezienie odpowiedniego komfortu mentalnego, szczególnie kiedy rzadko spotykamy ze znajomymi.